خم کاری لوله های مبلی و انواع آن

خم کاری لوله مبلی

لوله مبلی در زمینه های مختلف و به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از این لوله ها در ساختمان سازی و صنعت‌های دیگری مثل ماشین سازی، استفاده می‌شود. با توجه به گستره استفاده از لوله های مبلی در صنایع مختلف، از نوع خم شده آن هم استفاده های زیادی می شود. در مورد کاربرد های لوله مبلی در مقالات قبلی به طور کامل توضیح داده شده است.

برای زاویه دادن به فلز و تولید قطعات مورد نیاز، صنعتگران به کمک دستگاه خمکاری این مقطع فولادی، دست به خم کردن آنها زده و محصولات جدیدی را تولید می‌کنند. انواع لوله نیز از همین چرخه پیروی کرده و برای استفاده در صنایع مختلف، نیاز به خمکاری آنها زیاد حس می‌شود.

 در این مقاله سعی میکنیم تا با شکل خمیده لوله های مبلی نیز آشنا شویم.

خمکاری لوله مبلی چیست؟

برای افزایش سهولت کار از لوله های مبلی استفاده می شود. این لوله‌ها تحت تاثیر نیروی مکانیکی تغییر فرم می دهند و خم می شوند.

حجم انعطاف پذیری محصول فوق به درصد کربن استفاده شده در ساختار این مقطع فولادی بستگی دارد، هرچقدر میزان کربن بیشتر باشد، محصولی شکننده تر و سخت تر تولید می‌کند. خمکاری معمولا به دو صورت گرم و سرد انجام می‌شود، محصولاتی که سخت و شکننده هستند به صورت نورد گرم و محصولاتی که درصد کربن اندکی دارند با نورد سرد خمکاری خواهند شد.

خم کاری لوله های مبلی
خم کاری لوله های مبلی

روش های خمکاری لوله

همانطور که اشاره کردیم، از این مقطع فولادی در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی به شکل گسترده‌ای استفاده می‌شود. برای اینکه بتوان قطعات مختلف و مورد نیاز صنایع را از لوله، تهیه کرد، باید دست به خمکاری آن زد. در عملیات خمکاری از جوشکاری، برشکاری و مونتاژ نیز استفاده می شود.

خمکاری لوله مبلی به روش دستی

خمکاری لوله مبلی در کل به دو روش دستی و صنعتی صورت می گیرد. در ابتدا روش دستی را مورد بررسی قرار می دهیم. در این روش صنعتگران با استفاده از قالب های مختلف و اعمال فشار فیزیکی محدود اقدام به خم کردن فلزات می کنند.

بعضی از فلزات، به کمک خمکاری دستی، قالب‌ها و چکش تغییر شکل می‌دهند. همچنین به کمک تسمه و ابزارهای کمکی هم این فرآیند انجام می‌شود.

خمکاری لوله مبلی به روش دستی
ابزار خمکاری لوله مبلی به روش دستی

خمکاری لوله به روش صنعتی

در روش صنعتی از انواع مختلف ماشین آلات صنعتی استفاده می شود خمکاری این محصول، فقط به منظور تولید قطعه نیست، بسیاری از اوقات، برای زیبایی به آنها شکل می‌دهند. بسته به نوع لوله از انواع مختلف دستگاه های صنعتی استفاده می شود.

خمکاری لوله مبلی به روش صنعتی
دستگاه خمکاری لوله مبلی به روش صنعتی

 

skandari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *