انواع برش ورق

انواع برش ورق

بیش از هزاران سال است که زندگی ما با فلزات گره خورده است و ما طی این زمان زیاد، کار کردن با این فلز برای ما راحت شده است و با پیشرفت تکنولوژی و ساختن ماشین آلات صنعتی روش های مختلفی برای برش ورق وجود دارد که هرکس بسته به نیاز خود از آن استفاده می کند. امروزه روش های بسیار متنوعی برای برش فلزات به کار گرفته می شود از روش های سنتی و ابتدایی مانند برش با اره های دستی گرفته تا روش های پیشرفته مانند برش لیزر.

از آن جایی که کارخانه های تولیدی ورق ها را در مقاطع بزرگی تولید می کنند در نتیجه هر مصرف کننده ای باید مطابق با نیاز خود آن را برش دهد.

در نتیجه تولید کنندگان علاوه بر قیمت ورق، متریال ورق و هزینه حمل و نقل آن باید به بخش برشکاری آن نیز توجه کنند تا بسته به امکانات خود از روش مناسبی استفاده کنند، ما در این مقاله به انواع روش های برشکاری ورق پرداخته ایم.

برش لیزر

دستگاه های لیزر میتواند ورق های فولادی در ضخامت های نازک را برش دهد. روش کار این دستگاه های لیزر به این صورت است که یک اشعه لیزر متمرکز برای ذوب ماده در یک ناحیه مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش یک جت گاز مواد را با فشار از ناحیه برش به بیرون هدایت می کند.

این دستگاه یک برش ممتد به وسیله حرکت اشعه لیزر و کنترل ناحیه کار با دستگاه های ماشین کاری کنترل مرکزی ایجاد می شود و با خروج این مذاب توسط گاز کمکی ادامه می یابد. این نوع کار کردن دستگاه های برش اجازه مانور بسیار بالایی را به کاربر می دهد، سرعت بسیار بالایی در مقایسه با دیگر روش ها دارد و پهنای شیار آن بسیار باریک است و سبب کاهش اتلاف ماده می شود. محدوده استفاده از لیزر برای برش ورق های 30 میلیمتری بوده که هر چه ضخامت ورق بیشتر باشد سرعت دستگاه کمتر میشود.

دستگاه برش لیزر ورق
دستگاه برش لیزر ورق

برشکاری واتر جت

این روش جزو جدیدترین و به روز ترین متد های برشکاری است، در این روش آب و در بعضی مواقع آب همراه با مواد ساینده ورق با فشار مشخصی به سطح فلز برخورد می کند و سبب برش فلز می شود. این روش مناسب صنایع حساس به حرارت بالا مثل صنایع هوا و فضا می باشد.

برشکاری واتر جت ورق
برشکاری واتر جت ورق

برشکاری با فرز

از جمله روش های سنتی و در دسترس، برش با فرز است. دستگاه های فرز در ابعاد و توان مختلف وجود دارد. نحوه کار کردن این دستگاه ها بسیار ساده است. در این دستگاه ها صفحه های برش (دیسک) با سرعت بالا در حال چرخش است. این دستگاه ها در دو نوع دستی و اتوماتیک موجود است.

برشکاری با فرز
برشکاری با فرز

برش ورق با وایرکات

ماشینکاری تخلیه الکتریکی با سیم برش یک فرآیند برشکاری است. وایرکات معمولا برای برش فلزات سخت استفاده می شود و زمانی معمولا استفاده می شود که راه دیگری وجود ندارد.

دستگاه وایرکات برای برش دادن قطعات ظریف و کوچک گزینه مناسبی می باشد. همچنین برای برش دادن فلزات رسانا از این دستگاه استفاده می شود.

برش ورق با وایرکات
برش ورق با وایرکات

برش آهن با هوا برش

روش کار این دستگاه برش فلز همراه با گاز اکسیژن و مخلوطی از دیگر گاز ها است. در جه حرارت کار این روش نزدیک به 3500 درجه است. این روش از محبوب ترین روش ها نزد صنعتگران به حساب می آید و عمده دلیل این موضوع مقرون به صرفه بودن آن است. از این روش برای برش ورق گرم، ورق گالوانیزه و استنلس استیل نیز استفاده می شود.

برش آهن با هوا برش
برش آهن با هوا برش

پانچ

روش پانچ از جمله روش های قدیمی اما کاربردی در صنعت به شمار می رود، در این روش با بیش از هزار تن فشاری که وارد میشود فلز بریده میشود. این روش جزو روش های سرد و مکانیکی محسوب می شود و برای فلزات سنگین استفاده می شود.

پانچ ورق
پانچ ورق

برش قالبی

قالب هایی جهت شکل دادن، سوراخ کردن و جداسازی قطعات با ضخامت کم تولید میشوند که قسمت های اصلی آن سنبه و ماتریس میباشد. با استفاده از این قالب ها میتوان ورق هایی با ضخامت بسیار کم را برش داد.

برش قالبی ورق
برش قالبی ورق
کلیدواژه : انواع برش ورق
skandari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *