روش های خم کاری در پروفیل

روش خم کاری پروفیل مبلی

بالا بردن کارایی آهن از جمله دغدغه صنعتگران برای استفاده بهتر و کاربردی تر از محصولات فولادی میباشد. یکی از پر کاربرد ترین محصولات فولادی نیز پروفیل مبلی و صنعتی هستند که با روش های متنوعی از جمله جوشکاری، خم کاری و برش، مصرف کنندگان در صدد آن هستند تا از این محصولات بتوانند به صورت گسترده تری استفاده کنند و به نوعی کاراییی این محصولات را افزایش دهند.

عوامل زیادی در انجام یک خم کاری مناسب دخیل هستند که از جمله مهم ترین آن ها کیفیت پروفیل تولید شده است. این عامل کلیدی تضمین دهنده یک خمکاری مناسب را به مصرف کننده میدهد زیرا اگر پروفیل استفاده شده برای خمکاری مرغوب و با کیفیت نباشد، تحت فشار خواص مکانیکی و شیمیایی خود را از دست می دهد. ما در شرکت خاور صنعت هما این تضمین را به مصرف کنندگان می دهیم که در روند تولید پروفیل های مبلی از ورق های با کیفیت، نیروی انسانی ماهر و ماشین آلات روز دنیا استفاده شده است.

کاربرد خمکاری پروفیل

از پروفیل های خم خورده در صنایع گوناگونی استفاده میشوند که به چند مورد از آن اشاره میکنیم:

– تولید نرده

– تولید محصولات زینتی

– تجهیزات کشاورزی

– تولید پایه نگهدارنده

انواع روش های خم کردن پروفیل

روش های خم کاری فلزات به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند، گرم و سرد.

روش خمکاری گرم برای پروفیل هایی با کربن و چگالی بالا بوده که سختی آن ها زیاد است استفاده میشود و روش خمکاری سرد نیز برای پروفیل های با کربن کم و در دمای پایین انجام میشود.

1- خمکاری پروفیل دستی

این روش از جمله در دسترس ترین و آسان ترین روش برای خم کاری پروفیل است. این روش با بهره گیری از ابزار آلات سبک و قالب های مخصوص قابل اجرا است. این روش با اعمال نیروی مکانیکی توسط شخص به قالب و پروفیل انجام میشود.

2- روش های صنعتی خم کاری

این دستگاه ها به دلیل استفاده نکردن از نیروی انسانی سرعت کار را بسیار بالا میبرد، همچنین این ماشین آلات محدودیتی در ضخامت ندارند، در نتیجه در صنایع گوناکون از آنها استفاده میشود، در این بخش به چند نمونه از این ماشین آلات میپردازیم:

– دستگاه فرمینگ پروفیل

– دستگاه خمکن پروفیل و تسمه

– دستگاه خم کن پروفیل مجهز به کنترل

– خمکن نیمه اتوماتیک

– دستگاه فرم دهنده پروفیل

جهت انتخاب هر یک از دستگاه های بالا باید مشخصه هایی نظیر ضخامت دیواره، جنس، ابعاد و شکل مقطع پروفیل را در نظر گرفته و سپس دستگاه مورد نظر را انتخاب نمایید

3- خم کاری هوا (پنوماتیک)

در این روش از کمپرسور ها برای ایجاد نیروی هوا بر فلز استفاده میشود. این نوع دستگاه برای ایجاد فشار کم ساخته شده و هنگام نیاز به فشار کمتر استفاده میشود و اغلب موارد برای خم کاری فلز های کوچک مورد استفاده قرار میگیرد.

4- دستگاه خم کن CNC

این ماشین دارای ظرفیت 180 تن میباشد. از این ماشین معمولا زمانی استفاده میشود که نتیجه دقیقی مد نظر ما باشد. این دستگاه فادر به کار با ورق های فلزی از چند میلی متر تا چندیدن سانتی متر است.

5- خم کاری برشی

با بهره گیری از ماشین آلات سنگین پد و صفحات مخصوص نگهداری میشود و با بهره گیری از پانچ برشی و ضربات مکانیکی عمودی برقطعات فلزی فشار وارد کرده و آن را خم میکند.

6- خم کاری فشاری

در این روش مقطع فلزی مد نظر توسط دو گیره محکم نگهداری میشوند و پس از آن کفشک های مخصوصی این قطعات فلزی نگهداشته شده را به قالبی فشار میدهند و آن را خم میکنند. با استفاده از این دستگاه میتوانید بسته به زاویه مورد نظر اقدام به انتخاب قالب مناسب کنید.

7- خم کاری پرسی

جک هیدرولیکی در این روش نقش عمده را بازی میکند و نیروی مورد نیاز را تامین میکند. جک مورد استفاده در این روش به سه دسته هیدرولیکی، پنوماتیکی و مکانیکی تقسیم میشود.

8- خم کاری تکیه گاهی

در طی این فرآیند، قطعه کار با لبه‌های بیرونی قالب و همچنین نوک پانچ در تماس است. سپس پانچ به بالای سنبه و به طرف دهانه V شکل بدون لمس آن، نیرو وارد می‌کند. خمکاری تکیه گاهی، نوعی خمش است که در آن حداقل تماس برقرار می‌شود. تجهیزات دستگاه فقط در 3 نقطه با مواد در تماس هستند: پانچ، نوک و شانه‌های سنبه. به نظر می‌رسد که تناژ (بارگیری) خم ایجاد نمی‌کند، و به اندازه روش حلقه زنی به آن نیازی نیست. خم کاری به روش هوایی، پرکاربردترین نوع خمش فلز است؛ و علت این امر این است که مزایای بسیاری برای این روش وجود دارد. از آنجا که نیازی نیست نوک پانچ سطح فلز را فشرده کند، وزن و بارگیری بسیار کمتری برای خم شدن فلز لازم است.

9- خمکاری دورانی یا چرخشی

خمکاری دورانی در زبسیاری از موارد تا حدودی با خم کاری تکیه گاهی شباهت هایی دارد. در خمکاری دورانی یک استوانه با زاویه مد نظر ما بریده شده و به عنوان پانچ عمل میکند. استوانه حول یک محور میچرخد اما با اتصال به سدل حرکات آن کاملا محدود شده است. در این روش نیرو به پانچ منتقل میشود و باعث خم شدن مقطع مورد نظر ما میشود. در استوانه شیار هایی وجود دارد تا زاویه خم مورد نظر ما را بسازد. این شیار ها میتواند کمتر یا بیشتر از 90 درجه باشند و زاویه های حاد و منفجره را ایجاد کند. این فرآیند مزایای خمکاری لبه ای استاندارد را به وجود می‌آورد، از این رو نیاز به صفحه فشارنده را از بین می‌برد و قادر به خم کردن بیش از 90 درجه و بدون هیچگونه تجهیزات افقی است. خمکاری دورانی نسبتاً جدید است و در صنعت تولید محبوبیت دارد.

10- خم کاری نورد

این روش بیشتر برای خم کردن پروفیل های بیضی شکل و لوله مورد استفاده قرار میگیرد. شرح کار دستگاه به این نحو است که با با دو غلتک از پایین و یک غلتک از بالا، به ورق فشار آورده و شکل مورد نظر را به ورق میدهد.

نکته مهم درباره خم کاری فلزات !

در فلزات به دلیل خواص مکانیکی آنها گاهی در هنگام خم کاری پدیده برگشت فنری اتفاق می افتد. بازیابی ناحیه الاستیک در ورق منجر به ایجاد برگشت فنری می‌شود و به نوعی برگشت ورق به حالت اولیه خود است. معمولا هنگام بروز این پدیده، باید چند درجه زاویه خم را بیشتر کنیم تا نتیجه مد نظر حاصل شود. پس در نتیجه در تمامی فرایند های خمش و با هر روشی، باید فاکتور برگشت فنری را در نظر بگیریم.

skandari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *