مقایسه پروفیل سبک و پروفیل سنگین

مقایسه پروفیل سبک و پروفیل سنگین

پروفیل های فولادی از جمله محصولاتی هستند که در صنایع مختلفی اعم از راه‌سازی، ساختمان‌سازی و به ویژه در تولید در و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقطع فولادی بر اساس نحوه تولید و وزن و کاربرد به دسته های مختلفی تقسیم بندی میشود. عمده تفاوت پروفیل سبک و سنگین به تفاوت در نوع ورق (سیاه و روغنی) مورد استفاده در تولید، استاندارد ضخامت تولیدی برای هر کدام، قیمت و کاربرد این دو محصول صنعتی اشاره دارد. ما در این مقاله این مقاطع فولادی را به دو گروه پروفیل سبک و پروفیل سنگین تقسیم بندی کرده ایم و در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

پروفیل سبک

به این نوع از مقاطع فولادی پروفیل مبلی نیز میگویند. از استاندارد های  DIN2394  و  EN10219-2 در ساخت این لوله ها استفاده میشود که مورد قبول سازمان استاندارد ایران می باشد همچنین در کل دنیا این استاندارد ها پذیرفته شده می باشند. تولید این نوع ورق روغنی است، همان‌طور که می‌دانید این ورق‌ها از طریق فرآیند نورد سرد تولید می‌شوند.

از پروفیل سبک در صنایعی مانند لوازم خانگی، دوچرخه‌‌سازی، کانتینر و مبلمان کاربرد فراوان دارد. پروفیل های سبک فولادی دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند و سبب وجود این ویژگی های خاص استفاده از ورق های نورد سرد در فرایند ساخت این مقاطع فولادی میباشد. در ادامه به این ویژگی های جذاب میپردازیم.

  • – ابعاد متنوع
  • – امکان جوش پذیری بالا
  • – کیفیت سطح قابل قبول و مطلوب
  • – داشتن قابلیت آبکاری
  • – شکل پذیری مناسب

نحوه قیمت گذاری پروفیل سبک

پروفیل های سبک هم مانند دیگر مقازع فولادی به صورت کیلویی قیمت گذاری می شود و توسط خریداران خریداری می شود. قیمت محصولات فولادی در ایران همواره با تلاطم هایی دست به گریبان بوده است که عوامل آن قیمت آن به عوامل مختلفی وابسته است که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به قیمت دلار، قیمت ورق نورد سرد و تعرفه‌های گمرکی اشاره کرد.

قیمت نوع سبک در واحد وزن مقداری از نوع سنگین بیش‌تر است، اما هزینه‌ آن در واحد طول از نوع سنگین کمتر خواهد بود و علت آن ضخامت و وزن کمتر نوع مبلی است. این محصول ضخامت و وزن کمتری در مقایسه با نوع سنگین دارند.

پروفیل سنگین

به پروفیل سنگین، پروفیل صنعتی یا ساختمانی نیز میگویند. نحوه ساخت پروفیل سنگین با پروفیل سبک به طور کلی متفاوت است. این نوع از طریق فرآیند نورد گرم تولید می‌شوند و در نظر داشته باشید که به منظور تولید این نوع از ورق‌هایی با ضخامت بالاتر از ۱٫۵ میلی‌متر استفاده می‌کنند. نوع سنگین در تولید شاسی ماشین آلات، دستگاه‌های صنعتی، استفاده در ساخت ستون‌ها کاربرد دارد.

*- ویژگی های پروفیل سنگین

نورد گرم به پروفیل های سنگین ویژگی های خاصی بخشیده است که که در ادامه به آنها میپردازیم:

  • – سختی سطح
  • – قیمت پایین تر در مقایسه با پروفیل سبک
  • – جوش پذیری بالا
  • – مقاومت بالا
  • – دوام بالا در شرایط جوی نا مساعد

بررسی تفاوت های پروفیل سبک و پروفیل سنگین

اولین و عمده ترین تفاوت بین پروفیل سبک و سنگین فولادی را ورقی رقم میزند که این مقاطع فولادی با آن ساخته می شود، جایی که پروفیل سبک از ورق روغنی بهره می برد و در ساخت پروفیل سنگین از ورق سیاه استفاده میشود. دومین تفاوت این دو نوع در ضخامت تولیدی هر یک از آن‌ها است، ضخامت نوع سبک از 5/1 میلی‌متر کمتر است، در حالی که نوع سنگین با ضخامت بالاتر از 5/1 میلی‌متر تولید می‌شوند.

از پروفیل سنگین معمولا در شرایطی استفاده می شود که از آن انتظار تحمل بار بالایی داریم، این موضوع دقیقا نقطه مقابل پروفیل سبک است که از آن بیشتر در کار های تزیینی استفاده میشود.

skandari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *