از بین بردن زنگ زدگی آهن با روش های کم هزینه

از بین بردن زنگ زدگی آهن با روش های کم هزینه

همه ما می دانیم که زندگی امروز ما تا چه حد به فلزات وابسته است و دنیای بدون فلز برای ما عملا دوام آوردن در آن غیر ممکن می شود. پس باید در حفظ و نگهداری فلزات نیز کوشا باشیم و تلاش کنیم تا این مقاطع فولادی را به نحو درستی نگهداری کنیم. ولی برخی از خواص فلز باعث بروز مشکلاتی برای آن می شود که عملا ما نقشی در به وجود آمدن آن نداشتیم ولی باید آن را رفع کنیم تا از بروز خسارات بیشتر جلوگیری کنیم.

از جمله مهم ترین مشکلاتی که برای آهن آلات در طول زمانرخ می دهد زنگ زدگی آهن است. ما در مطالب گذشته مفصلا به این موضوع پرداخته بودیم که می توانید برای اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید. از عوامل ایجاد زنگ آهن میتوان به رطوبت هوا، تماس با آب، گالوانیزه کردن نا مناسب، قرار گرفتن فلز در معرض آب شور، واکنش اسیدیته و اکسیده شدن فلز در هنگام تولید محصول نام برد.

با اینکه زنگ زدگی میتواند عاملی دردسر ساز باشد، با این حال روش های زیادی برای از بین بردن زنگ زدگی از سطح فلزات وجود دارد. با استفاده از این روش ها در بسیاری از موارد نیازی به دور انداختن قطعات و یا تعویض آنها نیست. بسیاری از این روش ها هزینه چندانی ندارند ولی در مواردی کارامدند. معمولا روش های پر هزینه برای قطعات سنگین صنعتی استفاده میشود ولی در مصارف خانگی این روش های پر هزینه جایی ندارند. در ادامه به چند روش از بین بردن زنگ زدگی می پردازیم:

استفاده از نمک و آبلیمو

اسید ها همواره در از بین بردن آثار زنگ زدگی موثر عمل کرده اند. در منزل می توان با استفاده از نمک و آبلیمو محلول اسیدی درست کرد. در این روش کافیست سطح زدگی را با نمک بپوشانید، سپس روی نمک تا جایی که میتوانید آبلیمو بریزید. پس از ۲ الی ۳ ساعت با استفاده از مسواک اقدام به پاک کردن زنگ زدگی کنید.

استفاده از جوش شیرین

در این روش ابتدا جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و ماده خمیری درست می کنیم. این خمیر را در سطح فلز استفاده می کنیم و به آن 24 ساعت استراحت می دهیم و پس از مدتی آن را با مسواک پاک کنید و با آب بشویید. میبینید که سطح فلز از زنگ زدگی پاک شده است.

استفاده از نوشابه

ما همواره در مقالات مختلف درباره استفاده های عجیب از نوشابه برای سطوح مختلف مطالب زیادی خوانده ایم، نکته جالب این که نوشابه در اکثر مواقع برای از بین بردن لکه های مقاوم سطوح به داد ما رسیده است. اما اگر کمی اقبال با ما یار باشد نوشابه  به علت داشتن فسفریک اسید میتواند در پاک کردن لکه های زنگ زدگی مناسب باشد. میتوانید سطح را آغشته به نوشابه کرده و پس از مدتی آن را پاک نمایید.

استفاده از سمباده

در مواردی که زنگ زدگی عمیق نباشد و اکسید آهن به لایه های پایینی فلز نفوذ نکرده باشد میتوان از سمباده برای از بین بردن زنگ آهن استفاده نمود. برای این کار ابتدا سطح را با استفاده از یک برس سیمی و سپس با سمباده بسایید تا زنگ زدگی پاک شود.

استفاده از مواد نفتی

مواد نفتی هم در مواردی می توانند گره گشای مشکل ما باشد، مخصوصا نفت و گازوئیل. برای استفاده از گازوئیل باید قطعه را به مدت یک روز درون ظرفی از گازوئیل قرار دهید سپس اقدام به پاک کردن زنگ آهن نماید. برای سطوح بزرگ میتوانید گازوئیل را روی کل سطح ریخته و اجازه دهید یک روز بماند سپس لکه زنگ را پاک نمایید.

skandari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *