انوع جوشکاری پروفیل و لوله

لوله و پروفیل صنعتی از آنجایی که در صنایع مختلف بسیار پر کاربرد هستند تولیدکنندگان آن همواره در تلاشند تا محصولات خود را برای عموم مردم پر کاربرد تر نیز بنمایند. جوشکاری فلزات از آن دسته کار هایی است که استفاده از فلزات را برای همگان راحت میکند. جوشکاری پروفیل سبک و سنگین یکی از روش هایی می باشد که میتوان با استفاده از آن دو قطعه را بهم متصل کرد و از آن در سازه ها و مکان های مختلفی استفاده نمود.

اتصال فلزات به یکدیگر یا همان جوشکاری اغلب به دو روش کلی صورت میگیرد در روش اول از حرارت برای اتصال فلزات استفاده میشود که برای عموم مردم بسیار در دسترس است در این روش از اینورتر های الکتریکی برای رسیدن به ولتاژ و حرارت مورد نیاز برای جوشکاری استفاده میشود. ولی در روش دوم از فشار برای متصل کردن دو قطعه فلزی به یکدیگر استفاده میشود.

انواع روش های جوشکاری

در ادامه به انواع روش های جوشکاری میپردازیم

1- جوشکاری کمانی (قوسی)

این روش به وسیله گاز محافظت شده انجام میشود که گاز دی اکسید کربن در نقش حباب محفظتی عمل میکند این روش اغلب در صنایع مورد اسنقاده قرار میگیرد این متد از جوشکاری جهت جوشکاری لوله سبک بسیار پرطرفدار می باشد که نیازمند به یک ولتاژ DC ثابت و گاز دی اکسید کربن نیز می باشد.

2- جوشکاری به روش الکترود دستی

طریقه جوشکاری با این روش به این صورت است که  از یک دسته که قوس الکتریکی بین دسته و فلز ایجاد میکند استفاده شده که این قوس الکتریکی باعث ذوب فلز میشود. این روش دارای مقاومت بسیار یالایی می باشد و در سازه های فولادی این روش بسیار کاربرد دارد.

3- جوشکاری تیگ

در این روش که برای لوله و پروفیل های سنگین به کار میرود جهت جوشکاری از حرارت بسیار بالا استفاده میشود. این حرارت بالا توسط الکترپد تگنستن غیر مصرفی تولید میشود. در این روش از یک فلز پرکننده استفاده میشود که در این روش از فلز پرکننده استفاده نمیشود و از گاز هلیوم و آرگون استفاده میشود.

4- جوشکاری به سبک قوس الکتریکی

در وحله اول برای متوجه شدن طریقه این جوش اول باید به این موضوع پرداخت که قوس الکتریکی چیست. قوس الکتریکی به معنی تخلیه بار الکتریکی میان دو الکترود در میان گاز ونیزه شده میباشد. اگر نوک الکترود به قطعه فلز پایه بچسبد , به آن اتصال کوتاه گفته میشود اما در صورتی که الکترود در فاصله ی معینی از فلز پایه قرار گیرد حرکت الکترون ها باعث یونیزه شد هوا و ایجاد قوس الکتریکی میشود.

جهت جوشکاری با جریان مستقیم, مدار جوشکاری به دو صورت اتصال با قطبیت منفی (اتصال قطب منفی به الکترود) و اتصال با قطبیت مثبت (اتصال قطب منفی به الکترود) انجام میشود. جوشکاری پروفیل سبک اغلب به روش قوس الکتریکی انجام میگیرد.

این متد بسیار مشابه روش تیگ میباشد با این تفاوت که جوشکاری سیم با یک هسته ذوبی در داخل یک گاز محافظت شده استفاده میشود.

شدت جریان مورد نیاز برای ایجاد قوس الکتریکی بر اساس قطر الکترود و ضخامت قطعه فولادی

اتصالات جوشی در ساختمان

اتصالات جوشی غیر ذوبی

در این روش از حرارت استفاده نمیشود و به جای آن از فشار استفاده میشود. این روش در اتصال فلزات نرم مانند نقره و آلومینیوم و مس کاربرد دارد.

اتصالات جوشی ذوبی

اتصال توسط دستگاه هایی با ایجاد حرارت انجام میشود و اغلب در اتصالات فولاد مخصوصا جوشکاری پروفیل سبک استفاده میشود.

skandari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *