عوامل نوسان قیمت ورق روغنی

ورق های روغنی که در عامه مردم به ورق سرد معروف است طی فرایند نورد سرد تولید می شود و برای جلوگیری از زنگ زدگی روغن کاری می شود. از ورق های روغنی در صنایع مختلف و گوناگونی استفاده می شود. از صنایع بزرگ خودرو سازی تا صنایع خورد نظیر نولید مبلمان اداری یا ساختن وسایل تزینی. پس با محصول پر کاربرد و پر درخواستی رو به رو هستیم. برای بسیاری از مصرف کنندگان این سوال همواره بوده که چه عواملی در تعیین قیمت این محصول نقش دارند. در این مقاله ما تمام تلاش خود را به کار برده ایم تا این علامت سوال را از ذهن مخاطب خود پاک کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

ورق های روغنی در قیاس با ورق های سیاه در بازار با قیمت بیشتری خرید و فروش می شوند. دلیل گران تر بودن ورق های روغنی دوام و استحکام بیشتر این ورق در مقایسه با ورق سیاه است که این ورق را برای استفاده های متنوع مطلوب می سازد. همچنین این ورق ها دارای سطحی براق و درخشان هستند که از آن برای ساخت لوله و پروفیل های مبلی نیز استفاده می شود.

ضخامت ورق روغنی از 0.3 تا 3 میلیمتر قابل تغییر است. عرض ورق نیز بین 1000 تا 1250 میلیمتر می باشد.ضخامت ورق روغنی می تواند از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق های روغنی باشد. همچنین آلیاژ مورد استفاده در ساخت ورق های روغنی نقش تعیین کننده ای در قیمت ورق های روغنی ایفا می کند آلیاژ ورق های روغنی این محصول را به سه گروه تقسیم بندی میکند:

  1. معمولی St12
  2. نیمه کشش St13
  3. فوق کشش St14

از دیگر عوامل وجود نوسان بسیار در قیمت ورق های روغنی نوسانات ارز است. با توجه به پرمصرف بودن ورق روغنی درصنایع کشور و همچنین کاربرد آن در صنایع حیاتی مانند پتروشیمی، خودرو سازی و ساختمان سازی بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق روغنی اهمیت ویژه ای دارد. در ادامه به بررسی برخی عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق روغنی خواهیم پرداخت.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت نهایی ورق های روغنی

فرایند تولید:

فرایند تولید ورق های روغنی در قیاس با ورق های سیاه از پیچیدگی ها و حساسیت های بالاتری بر خوردار است که همین امر در قیمت نهایی محصولات تاثیر خود را می گذارد. ورق های روغنی در طی فرایند نورد سرد تولید می شوند، همچنین با توجه به عملیات حرارتی که روی آنها انجام می شود به سه دسته معمولی و نیمه کششی و فوق کششی تقسیم بندی می شود که هر کدام از نظر قیمت متفاوت با دیگریست.

نوسانات بازار ارز:

قیمت اکثر محصولات فولادی بستگی به قیمت جهانی آن دارد. در ایران، ما با نوسانات بالای ارز رو به رو هستیم و همین امر تاثیر خود را بر بازار می گذارد که با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت مقاطع فولادی افزایش پیدا می کند و با پایین آمدن آن قیمت ها کاهش پیدا می کنند.

حمل و نقل:

حمل و نقل و هزینه های مربوط به این حوزه از جمله عوامل موثر بر قیمت مقاطع فولادی است و این موضوع هنگامی در کانون توجهات قرار می گیرد که مبحث صادرات و واردات به میان کشیده می شود.

مواد اولیه می بایست به کارخانه و همچنین ورق تولید شده نیز باید تا محل مصرف حمل شود. این حمل و نقل هزینه هایی به همراه دارد که بر قیمت محصول تاثیر گذار است. همچنین تغییر قیمت سوخت نیز می تواند بر قیمت ورق روغنی تاثیر گذار باشد.

قیمت ورق سیاه:

شاید با دیدن این بخش با خودتان فکر بکنید که قیمت ورق سیاه چه ارتباطی با قیمت ورق روغنی دارد اما ذکر این نکته جالب است که برخی از تولید کنندگان ورق های روغنی از ورق های سیاه به عنوان ماده اولیه استفاده می کنند که پس از طی مراحل مختلف مانند اسید شویی، نورد و … به ورق روغنی تبدیل می شود. . به همین دلیل قیمت ورق سیاه بر قیمت ورق روغنی تاثیر گذار است.

skandari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *