مقایسه لوله درزدار و بدون درز

مقایسه لوله درزدار و بدون درز

تولید محصولات فولادی به منظور راحت کردن زندگی بشر و نیاز صنعتگران تولید میشود و لوله ها از این قاعده مستثنی نیستند، لوله های درز دار و بدون درز هر دو از محصولات پر کاربرد از خانواده بزرگ مقاطع فولادی هستند و در اینجا ما به اختصار نحوه تولید و تفاوت های آن ها را شرح میدهیم:

طریقه ساخت لوله های درز دار و بدون درز

لوله های فولادی جوش داده شده از شیت یا کویل ورق فولادی تولید میشوند.مراحل این عملیات بدین صورت می باشد که در ابتدا ورق فولادی بین غلتک ها با استفاده از یک دستگاه ضخامت سنج عبور میکند تا محصول مسطح شده و اندازه گیری انجام شود، در مرحله ی سوم با استفاده از قالب های فرمینگ , ورق فولادی به شکل های مورد نیاز مانند دایره و مربع و مستطیل بیضی مثلثی و … در می آیند و جوش داده میشوند. عموما لوله و پروفیل پس از تولید به طول هایی به ابعاد 6 متر برش داده میشود البته با توجه به نیاز و سفارش مشتری این ابعاد قابل تغییر می باشد. اکثر لوله های فولادی جوش داده شده باید از فرآیند عملیات حرارتی عبور کنند. کیفیت اتصال جوش مهم ترین عامل تعیین کننده کیفیت لوله جوشی است.

 

حال به این موضوع میپردازیم که لوله های بدون درز چگونه تولید میشوند؟

 

لوله های بدون درز همانطور که از نامشان هم پیداست از جوش دادن به عنوان بستن شکل لوله استفاده نمیشود و شمش باید به نقطه جوش برسد به صورت یک تکه توسط غلتک های بزرگ شکل داده میشود و درون آن خالی میشود و دیگر چیزی تحت عنوان درز و جای جوش در آن وجود ندارد. از طرف دیگر، لوله‌ آهنی بدون درز با کشش سرد از فناوری نورد سرد استفاده می‌کنند که برای لوله‌هایی با قطر کم و دیواره نازک مناسب است و از استحکام بالای برخوردار هستند. همچنین زمانی این روش مفید است که هدف تولید یک لوله خیره کننده با سطح داخلی صاف باشد. برخی از لوله های فولادی بدون درز اغلب در طول فرآیند تولید، سخت می شوند که در چنین مواردی، سازنده از روش های عملیات حرارتی استفاده نمی کند.

کاربرد و مزایای لوله درزدار

لوله های درزدار برخلاف لوله های بدون درز از کارایی بیشتری در صنعت برخور دار است. دلیل بیشتر بودن کارایی این نوع لوله ها مزایای این مقطع فولادی هست که در ادامه به آن میپردازیم.

اول از همه امکان شخصی سازی آن وجود دارد یعنی میتوان آن را به اندازه های مختلفی تولید کرد، به دلیل ساخت راحت تر امکان تولید و در ادامه تحویل آن آسان تر و راحت تر است و در آخر باید گفت که لوله های درزدار به وفور و فراوانی موجود هستند و کاملا در دسترس هستند و پیدا کردن آنها کار دشواری نیست. از لوله های درزدار در صنایع معماری، خودرو، لوازم خانگی و … استفاده میشود.

کاربرد و مزایای لوله بدون درز

لوله های بدون درز دارای ویژگی های بی نظیری هستند که به دلیل فرایند ساخت آن به وجود می آیند که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میکنیم.

لوله های مانیسمان به دلیل تولید یک پارچه و عدم استفاده از جوش دارای مقاومت بالای در زمینه فشار و حرارت هستند که این به نوعی مهم ترین ویژگی این محصولات است. همچنین این محصول دارای وزن پایین است و از کیفیت ساخت بالایی بهره میبرد.

از این محصول در صنایع شیمیایی و پتروشیمی، نیروگاه های هسته ای، کارخانه های تصفیه آب، تجهیزات پزشکی و …….. استفاده میشود.

skandari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *