نرخ خوردگی به چه معناست؟

نرخ خوردگی به چه معناست؟

اگر بخواهیم مفهوم نرخ خوردگی را به زبان ساده بیان کنیم، نرخ خوردگی عبارت است از میزان خورده شدن و از بین رفتن فلز به واسطه عوامل مخرب در طول زمان مشخص. خوردگی فلزات مخصوصا مقاطع پر کاربرد مثل قوطی مبلی و پروفیل مبلی از اهمیت بالایی نزد صنعتگران و مهندسان برخوردار بوده است. وقتی که فلزات به اصطلاح خورده می شوند بخشی از ساختار آن ها تبدیل به مواد دیگری می شود که همین موضع سبب کاهش مقاومت سطحی آن می شود و این موضوع تا جایی ادامه پیدا می کند که دیگر مقطع فولادی مورد استفاده قرار گرفته شده دیگر توانایی تحمل بار و نیروی وارده به خود را ندارد در نتیجه همین مشکل سبب فرو ریختن سازه و بنا می شود. این مساله یک چالش جدی و بسیار پر اهمیت است. پس مهندسان به دقت فرایند خوردگی را زیر نظر دارند. یکی از معیارهای که در این راه کمک می کند سرعتی ست که در آن هر فلز با توجه به شرایط محیطی خاص دچار خوردگی می شود. این معیار نرخ خوردگی ست که در ادامه این مقاله بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

نرخ خوردگی فلزات زمانی به بالا ترین حد خود می رسد که در تماس با آب و هوا باشند. و از آن جایی که در اکثر قریب به اتفاق موارد فلزات در معرض رطوبت و هوا هستند پس دانستن نرخ خوردگی آن ها مهم است. اکسیژن، گوگرد، نمک و سایر مواد می توانند به انواع مختلفی از خوردگی دچار شوند.

همانطور که قبلا گفته شد هنگامی که فلزات با خوردگی رو به رو می شوند توانایی حمل بار قبلا را ندارند و همین شرایط سبب بروز رویداد های خطرناک می شود. فلزاتی که در پل ها، راه های آهن، ساختمان و … به کار برده می شوند در معرض خوردگی قرار دارند. به همین دلیل مهم است تا کوچکترین نشانه های خوردگی نیز در این سازه های تحت نظارت قرار داشته باشد تا از ایجاد خسارت جلوگیری شود.

نرخ خوردگی در هر کشوری بسته به استاندارد های همان کشور متفاوت است به عنوان مثال نرخ های خوردگی در آمریکا به معمول بر حسب مایل در سال محاسبه می شود. به بیان دیگر نرخ خوردگی در واقع مقدار خوردگی و از بین رفتگی است که در طول یک سال برای یک مقزع فولادی اتفاق می افتد.

حال سوال این است که برای به دست آوردن نرخ خوردگی باید چه اطلاعاتی را در اختیار داشته باشیم که در ادامه به آن می پردازیم. برای محاسبه ی نرخ خوردگی باید اطلاعات زیر را در اختیار داشت:

  • وزن از دست رفته (میزان وزنی که یک فلز در طول یک سال یا بازه زمانی مشخصی از دست می دهد)
  • چگالی فلز
  • مساحت ( مساحت کل سطح یک قطعه از فلز در ابتدای خوردگی)
  • زمان

محاسبه نرخ خوردگی به صورت آنلاین

بر کسی پوشیده نیست که اینترنت چقدر کار های ما را راحت تر کرده است و این موضوع در این جا هم صدق می کند. شما با استفاده از وب سایت Corrosionsource . com به راحتی نرخ خوردگی مقزع فولادی مورد نظر خود را به صورت آنلاین محاسبه می کنید. به راحتی اطلاعات خواسته شده را وارد کرده و با زدن دکمه Calculate مقدار نرخ خوردگی بر حسب میلیمتر، اینچ یا میکرون در سال یا اینچ در دقیقه محاسبه می شود.

ه چه دلیل محاسبه نرخ خوردگی اهمیت دارد؟

ما با محاسبه نرخ خوردگی یک سازه در واقع عمر مفید آن را محاسبه کرده ایم. این متغیر مشخص می کند که برای هر کاربرد و در محیط های مختلف از چه فلزی استفاده شود.

دیگر اهمیت نرخ خوردگی در واقع پیش نیاز های نگهداری یک سازه را تعیین می کند. به این معنی که یک سازه در محیطی مرطوب به مراقبت دوره ای بیشتری نیاز دارد  تا یک سازه در محیطی خشک. برنامه های نگهداری بر اساس محاسبه ی نرخ خوردگی مقاطع فولادی استفاده شده، صورت می گیرد.

skandari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *